„Už vím proč?“ – 01. Způsoby popisu světa (2/2)
Krajina stvořeníZ.Hajný
1.3. Způsoby popisu světa – závěry
A dostáváme se (konečně :-)) k „jádru věci“, co se tématu tohoto článku týká – totiž k metodám onoho výše/níže (a všude kolem) zmíněného… A zde je třeba – jak nám (doufám) již opět logicky vyplynulo – nejprve mírně předefinovat náš termín: Ani věda, ani jakýkoli „jiný“ přístup ke zkoumání všehomíra (neboli zcela čehokoli) nemá být způsobem popisu světa, alebrž „pouze“ způsobem projevování snahy o něj (principiální rozdíl je v tuto chvíli snad již zcela zřejmý).
1.3.1. Závěr 1
Formulace „Způsoby popisu světa“ není tou správně nastolenou. Správně viz. výše/níže…
1.3.2. Závěr 2
Z výše popsaného (logicky nevyhnutelného) nám vyplývají dva (v základním, „fundamentálním“ principu skutečně pouze dva) možné přístupy – „Způsoby popisu světa“; tedy správně „Způsoby zkoumání světa, přemýšlení o něm a objevování (popř. „tvorby“) jeho popisu“:
> Věda:
· Věda je „systematický způsob poznávání skutečnosti“ – za použití vědeckých metod (viz. též dále).
Ve vědě jde o „systematické racionální a metodické vyvozování a zobecňování nových poznatků na základě abstraktního myšlení a teoretické činnosti“.
Vědecké poznávání je „soustavná, kritická a metodická snaha o pravdivé a obecné poznání“. (veškeré citace v kurzívě pocházejí z Wikipedie)
·Za vědecký poznatek lze považovat „každé propracované a obecné rozumové poznání vycházející z pozorování, rozvažování nebo experimentu“. Cílem vědy nejsou domněnky (ač tyto mohou sloužit a slouží jako nástroj, inspirace, atd.), nýbrž skutečně objektivní poznatky a z těchto budované poznání o světě (všehomíru – o čemkoli…). A poznání znamená „určité, spolehlivé a případně i ověřené vědění – na rozdíl od nejasného tušení, neověřeného a tudíž nespolehlivého mínění, případně pouze přijímaného věření…“ .-). Tedy vědění (tak i vznikl přec termín věda!) – v případě vědy samozřejmě výhradně ověřené – je-li již poznatek v této fázi a může být obecně brán za fakt (viz. také níže – co to přesně znamená…), anebo samozřejmě „pracovní hypotézy“ – opět však získávané a zpracovávané výhradně v souladu a konzistenci s těmito principy a metodikami skutečného poznávání a „bádání“ (hypotézy vždy „formulované tak, aby je bylo možno potvrdit nebo vyvrátit“ – což se mj. u „nevědy“ i občas neděje… Jakož i „hypotéza již musí být podložena celou řadou faktů vytyčujících nám další směr výzkumu“… Atd. – viz. odkazy). (citace v kurzívě znovu Wikipedie)
·Vědou získávané poznatky (jakož i teorie ve fázi hypotéz) musí vždy korespondovat se všemi ostatními poznatky veškerých disciplín a oborů již získanými (objektivním způsobem a tomuto neodporujícími metodami). Opět podstatný principielní rozdíl oproti jiným „způsobům poznávání“…
· A jak již jsem samozřejmě zmínil – věda tedy není popisem světa, alebrž popis světa je „pouhým“ jejím produktem (což platí pochopitelně i pro „nevědu“, avšak na rozdíl od dalšího…). Produktem neustále se dynamicky vyvíjejícím z její přirozenosti, nikdy však popírajícím sám sebe a vždy korespondujícím se všemi ostatními poznatky všech oborů (globálně konzistentní). Prokázané vědecké „teorie“ (v uvozovkách, jelikož tímto se slovo „teorie“ mění v pouhý název, který jí ovšem většinou zůstává [častá demagogická argumentace lidí tohoto faktu neznalých – že je to přec jen „teorie“…], byť se již jedná o prokázaný fakt – bez ohledu(!), že jej lze dále zobecňovat a zpřesňovat [10]).
> Nevěda :-) (ne ve smyslu, že by snad věda všechno věda :-) – to ani principy nedovolují [11])
·Náboženství a jiné víry (jejich některé bezesporu třeba i dobré morální kredity a přínosy [krom „nemorálních“ jako perzekucí a válek atd.] v této souvislosti samozřejmě vynechejme) – mystika, magie, „duchovno“ a duše, „tajemno“, „věci mezi nebem a zemí“ a tak dál a tak podobně.
· „Pseudovědy“: „Druhy znalostí či postupů, které jejich vykonavatelé považují či prohlašují za vědecké a používají k jejich prezentaci vědecký nebo vědecky vypadající jazyk, ale nedodržují přitom základní pravidla vědy (například nemají povahu ověřitelné vědecké metody, teze či teorie nenacházejí potvrzení ve vědeckých výzkumech nebo jsou dokonce v rozporu s pozorováními apod.“ (opět Wikipedie).
Pozn.: V této souvislosti bych opět rád poprosil vyznavatele věd/pseudověd, aby si nalezli v encyklopedii svůj obor – je-li jakožto věda anebo pseudověda zařazen (či ZDE v „systému věd“, anebo kupř. ZDE či ZDE), a dle toho – mimo jiné(!) – řadili kupř. i svoje články na blozích (opět odkaz na pojednání o tom panem Drábkem), jakož i vůbec zejména takto svůj obor správně a v pořádku dle platných definic a formulací lidského jazyka vždy a všude nemystifikačně (tedy alespoň v tomto smyslu seriózně a důstojně) prezentovali.
·Jak už jsem výše řekl, příčiny (motivace) všech těcho fenoménů chápu (a považuji žel za prosté „nutné zlo“, nutné „lešení“ vývoje intelektu, …) a není lze proto jejich existenci (a historii) odsuzovat. Nicméně – též na žádný případ ne propagovat, nýbrž naopak – a to co nejintenzivněji (pomáhejte, prosím…). V zájmu zachování, „nedegenerace“ a vůbec v důsledku třeba neautodestrukce lidstva (není-li mu přirozeně a v brzku souzen zánik kupř. pro „splnění úlohy“)[znovu 6]+ [ještě 13]. Neb – jak již jsem rovněž výše řekl – „jelikož celý proces není přec statický“ anebo „nebezpečí jen vidím v tom, nezhupsnout příliš“ ([opět 7], atd.)…
1.3.3. Závěr 3
Z hlediska onoho „fundamentálního principu“ nedovedu si představit možnost existence jiných způsobů náhledu na svět, jeho chápání, poznávání a zkoumání, nežli zmíněné v „Závěr 2“. Samozřejmě – ale o tom už jsme hovořili výše – lze (a v období jejich „paralelní aktivní existence“ je do jisté míry vždy i nevyhnutelno) tyto vzájemně „míchat“, prolínají se, jakož i ovlivňují svůj vývoj navzájem… Ale je extrémně důležité mít neustále toto prolínání na paměti, být si jej vědomi a umět v případě „potřeby“ vždy (kdykoli) tyto správně „rozseparovat“ a rozeznat…! Amen :-)
1.4.Způsoby popisu světa – „doslov“…
1.4.1. Budoucnost
Jinak však buďme v klidu, opravdu „jen tak brzy“ (resp. vůbec nikdy, z principielních příčin [dokonce několika]) nehrozí, abychom si mohli říct „Stručné, logické jasné, není co dodat. Svět je popsán. Jdu si hodit mašli :-(“ (nádherný! to komentář :-), jejž jsem objevil pod článkem pana Streita zde – jeho psaní zejm. o kosmologii též mohu asi vřele doporučit [byť k něčemu bych měl i komentáře, výhrady, či sem tam vzácně troufl bych si ba i na polemiku – ale zejm. jsem se ještě sám nedostal k řádnému prostudování všech, popravdě vlastně prozatím pouze toho jednoho odkazovaného…:-)]).
Stále bude co objevovat, zkoumat, nalézat, zobecňovat, zpřesňovat, … Stále bude prostor i pro fantazii, umění (silně inspirované třeba i právě těmi frustracemi – jeden z pozitivních vedlejších vlivů inu :-)), atd. atd. atd.
1.4.2. Kontroverze (?)
K článkům vřele (a vážně) uvítám i argumenty „záhadologů“ atp. (alespoň trochu smysluplné a pokud díl opravdu pečlivě celý přečetli a „uvnímali“!), jakož i vás VŠECH ostatních, jakkoli v cokoli „mezi nebem a zemí“ apod. věřících (na jakýkoli způsob…). A v žádném případě se ničemu takovému ani v nejmenším nevysmívám, jakož ani nechci nikomu jeho víru jakkoli „násilně“ vymlouvat či brát – její subjektivní potřebu chápu a respektuji (a v určitém smyslu třeba její schopnost mohu i závidět… [kupř. žije se „o něco“ snáz a nese všechno lépe, atd.]). Skoro by se mi chtělo vyřknout klasickou větu „Jsem ateista – až se bojím, že mě pánbůh potrestá“ – ale bohužel (vida, jaká to ovšem odvozenina – „bohu-žel“ .-)) tomu tak není (tedy ateista – v obecně vnímaném „náboženském“ smyslu tohoto slova – samozřejmě jsem).
Děkuji za pozornost.
Pozn.: Tento článek do rubriky „Věda a technika“ opravdu s dovolením patří .-)
Poznámky: (odkazované v textu)
[6] Kampak, k čemupak a pročpak nám ten lidský druh na planetě Zemi spěje? Téma některého z dalších dílů (role života [potažmo inteligence?] ve všehomíru – vznik, smysl, směr)…
[7] Aktuální stav druhu – „pubescentní období lidstva“ – zas téma do dalších kapitol, ať již rozptýleně či samostatně.
[10] Příklad: Einsteinova relativita zobecňující a zpřesňující – nikoli v tomto smyslu vyvracející – fyzikální objevy sira Isaaca Newtona (neméně geniálního, jen inu s menším počtem možných „vstupů“ ve své době k dispozici).
[11] Což by vystačilo opět na samostatnou rozvahu, rozebrání a popis – nicméně z logiky to opět zcela samovolně vyplývá a koresponduje .-)
[13] Samozřejmě i produkty „vědeckých principů“ poznávání světa mohou pomoci zániku inteligentního druhu – kupř. zbraně… Nicméně nikoli způsobit jej! (další velice běžná zjednodušující demagogie). Je-li mu zánik „souzen“ (tedy zákonitosti /logicky přírodní/ vývoje k němu směřují – ať nutně, či s nějakou komplexní pravděpodobností /může se jednat i o „závod“, k čemu dospěje dřív…/), nastane. V každém případě by bez objektivního poznávání světa nastal však vždy nutně ještě mnohem dřív. Bez „vědeckého“ (jak jsme jej již v textu definovali) přistoupení ke světu neměli bychom ani luk a šíp (a vymřeli v těžkých dobách hlady + jako bezmocná oběť šelem, zimou, atd.), oheň… Bez impulsů vědeckého smýšlení nerozvíjel by se dále ani náš intelekt a nestali bychom se tudíž nikdy lidmi (byť poté jako přirozený vedlejší efekt vymýšlejícími i „nevědy“)… Nevytvořili ba ani společenství, ani kulturu, atd. atd. Argumenty, že by nás mohla zničit právě „věda“, jsou proto vskutku demagogické a krátkozraké. Zničit nás může pouze „příroda“ včetně nás samých, a vědecké pojímání zkoumání světa nám v tom může jak pomáhat, tak pomáhat bránit. Nějaké brzdění vývoje je už vůbec pochopitelně nemožné… :-) Ale to už se dostávám opravdu k tématu [6], jindy…
Vítězslav Soběhrd
Kauza koupaliště Lhotka (!! SOS !!) (ještě jednou)
Vážení kdokoli... Ač jsem své blogování zde byl nucen (ledva po jeho zahájení) před delší dobou z časových důvodů ukončit (poslední článek s ambiciózním tématem "existence a smysl života - potažmo inteligence - ve vesmíru" :-) zůstal mi už jen ležet v stavu rozpracování...), "vracím" se nyní alespoň jednorázově s tímto apelem a využívám své možnosti alespoň takto zde publikovat... Prosím všechny, kteří by mohli v této věci jakkoli pomoci (nápady, medializací, popř. i jakoukoli další osobní aktivitou...), aby tak učinili. Předem s vřelými díky... (a omlouvám se za rozsah, text nebyl koncipován jakožto blogový článek...)
Vítězslav Soběhrd
Kauza koupaliště Lhotka (!! SOS !!)
Vážení kdokoli... Ač jsem své blogování zde byl nucen (ledva po jeho zahájení) před delší dobou z časových důvodů ukončit (poslední článek s ambiciózním tématem "existence a smysl života - potažmo inteligence - ve vesmíru" :-) zůstal mi už jen ležet v stavu rozpracování...), "vracím" se nyní alespoň jednorázově s tímto apelem a využívám své možnosti alespoň takto zde publikovat... Prosím všechny, kteří by mohli v této věci jakkoli pomoci (nápady, medializací, popř. i jakoukoli další osobní aktivitou...), aby tak učinili. Předem s vřelými díky... (a omlouvám se za rozsah, text nebyl koncipován jakožto blogový článek...)
Vítězslav Soběhrd
„Už vím proč?“ – 00. Všem (nejen)blogerům blízce smýšlejícího druhu
Zdravím vás! Tedy jsem dneškem (včerejškem – nedovolilo mi to však třetí článek téhož dne publikovat) počal vydávat svůj avizovaný „seriál filozofování“ (obdařen názvem „Už vím proč?“).Pokud by se vám líbil a dovedli jste se ztotožnit s hlásanými principy – či alespoň s větší částí myšlenek (jakož i zejm. třeba s potenciálním smyslem šíření takových...), nesmírně mne potěší i jakékoli zapojení vás dalších; popř. i pomoc s „propagací seriálu“ :-), ale i třeba jakékoli vlastní „překlady“ něčeho! – pro čtenáře neochotné zabývat se takto náročným čtením... (čiliže pro čtenáře přirozeně většinového) atp.
Vítězslav Soběhrd
„Už vím proč?“ – 01. Způsoby popisu světa (1/2)
Stále slýchávám kolem sebe, že věda je pouze jedním z možných způsobů popisu světa (ať už takto formulováno přímo, či nepřímo). Pojďme se tedy v prvním díle mého slibovaného „seriálu filozofování“, jejž jsem nakonec (z jistých „historických“ příčin) symbolicky pojmenoval „Už vím proč?“ (pozor však – název potenciálně zavádějící...), podívat na tento „oříšek“...
Vítězslav Soběhrd
Moudrosti Forresta Gumpa aj. – aneb „Když už jsem tak daleko…“
Zase jedno z mých – vulgárně „out of aktuální dění“ – filotlachání; opět z šuplíku „pohádky“ a vyznání, tentokrát bez „tvorby“ a v maskovaně odlehčených barvách.„Máme svůj osud, nebo nás jen tak unáší větřík? Možná... – možná obojí, možná je to obojí najednou, alespoň občas...“ :-)
Vítězslav Soběhrd
Vážně vás poutají jen „populární“ témata, otřepávaná všemi? :-)
To je arogantní drzost, co... Překvapilo mne (dost), jak málo lidí „kliklo“ např. na článek, kde jsem - krom krátké „pohádky“ - nabídl v plen dvě ukázky z hudební autorské tvorby... Očekával jsem, že vzbudí zvědavost...(!) Jsem tu čerstvě, tepřiva se tu ohřívám a rozkoukávám; učím se, jak psát blog, aby to někdo četl, aniž bych se musel vzdát zamýšleného obsahu sdělení... :-) Vím, zatím má grafomanie, neodolávání nutkání narvat do článku „vše“, jakož i přehnaná složitost psaní a náročnost na čtení – za moc nestáli... Snad se zlepším .-), kupř. z „komprimátu“ témat „Tak jinak...“ zamýšlím udělat seriál s díly zaměřenými úzce na některé z nich (a je jich požehnaně), ...
Vítězslav Soběhrd
Tisíc let žít… – kratičká úvaha + bonus (2 hudební ukázky)
Chtěli byste žít tisíc let? Mít dost času na všechno v životě...? Anebo co byste si přáli, potkat tak „kouzelného dědečka“? Kratičká úvaha + příslušející autorská skladba hudební + jako bonus jedna z romantických vod – zejm. (ač nejen nutně) pro dámy „... zdálo se jí, docela k probuzení opojením...“ (míváte občas holky takové sny?.-))
Vítězslav Soběhrd
Tak jinak… Proč svítí hvězdy?? Kde maj dobrý pivo?? Vaše znamení?
Kladu tuto otázku (1, 2, či 3??) – zejm. ženám (přiznávám) už spoustu, relativně spoustu?:-), spoustu let... Jaké byste očekávali odpovědi, popř. v jakém procentu? (aneb: „Di do pr*ele, k čemu mi to je??“...)
Vítězslav Soběhrd
Myšlení (hloubání...) x Demokracie a komerční principy
Tentokrát článek ve zcela jiném duchu, stylu i způsobu napsání... Zamýšlel jsem nechat svá „vážná témata“ o něco na později, pomalu..., až se tu „otrkám“, ale především až (samozřejmě pokud) získám nějaké čtenáře a budu vidět, že to skutečně může mít nějaký smysl... Tlachání „do větru“ nemám rád, a nemám vskutku ani nejmenší potřebu vylévat si do prázdna duši na internet, ani si nějak „honit ego“ apod. (o mých úvodních příspěvcích a jejich motivech si myslete, co chcete .-), mohli by být i z těchto [a jejich] pomezi-řádek jasné... [samozřejmě zkusit zaujmout, vyzkoušet si..., atd.]). Poslední článek pana Karla Drábka zde mne inspiroval k výlevu :-) – na téma vlastně trochu jiné (odvozené), než o jaký prostě v onom šlo. A je to – jak už je asi zřejmo – téma, které jsem samozřejmě nastolit se chystal...
Vítězslav Soběhrd
E-SeMeSková E-ro(man)tika…
V nepoznatelném návazu na první „dílo“ mé, dnes krátké zprávy textové, konkrétně -tikou zabarvené... (a nakonec i v ukázku něco z e-mailových, pro obohacení). Nuže... Kdysi jsem napsal třeba tuto:
Vítězslav Soběhrd
Začíti blogovati, pravíš?
Povyprávění o tomto počinu a úvahách souvisivých... (zakrytě i cos o autoru). Jakožto základní kámen blogu drobet bobtnatější a exhibičně „opracovanější“ (úchylky narcisgrafomanské, dictumpuntičkářské i jiné bezuzdně rovnou obnažujíc v éter). Alternativně řečeno – prvotina s bezduchou veršovánkou v úvodu a nabubřelým textem diskutabilní stupidnosti následným, na téma „mé vidění fenoménu blog včera, dnes a zítra“. Ačkoli z hlediska globálního (filozofického, psychologického, sociologického či jiného) naprosto žádné rozebírání tématu „blog“ obecně ba ni nezasahuje a vlastně vůbec myšlenkový přínos má (pokud nějaký) opravdu zhola zanedbatelný, což mi ale pro počátek přišlo jakosi v pořádku...:-)
- Počet článků 12
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1552x